Kristiansand Domkor er mindre enn tidligere. Hver sanger må ta mer ansvar.

Andrew Wilder (t.h) er dirigent for Kristiansand Domkor. Her venter han på middagen sammen med sin kone Gill Wilder og resten av kor-medlemmene.

Andrew Wilder (t.h) er dirigent for Kristiansand Domkor. Her

KRISTIANSAND: -Koret er mer solistisk. Vi har tid til å dyrke hver sanger, som hver og en må produsere mer lyd, sier Andrew Wilder, dirigent for Kristiansand Domkor.

Domkoret var samlet til sommeravslutning på Hotel Ernst tirsdag 10. juni. Koret har drøyt 30 aktive medlemmer, som starter opp til nytt semester i august.

-Når vi er så få, må sangerne være lojale. Vi er avhengig av hver enkelt. Dette betyr også at vi kan dyktiggjøre folk. Det er fordeler med å ikke være for mange, sier Wilder, som har dirigert domkoret i 18 år.

Ønsker flere korister

Andrew Wilder ønsker nye medlemmer velkommen til høstsemester. Koret trenger nye stemmer, både kvinner og menn.

Wilder ønsker nye sangere velkommen. Han setter noen krav til dem som skal være med. Interesserte må derfor ta direkte kontakt med Wilder, som kaller inn til personlig sangprøve.

-Vi trenger menn. To basser og to tenorer. Vi trenger også endel kvinner for at det skal bli optimalt. Fire sopraner og fire alter. Det tror jeg hadde vært veldig bra for koret, sier Wilder.

Rundt bordet på sommeravslutningen var det sangere av alle slag. Noen har vært med lenge, andre er relativt nye. Bodil og Hanne Swatland er begge alter, og mor og datter.

Bodil og Hanne Swatland er mor og datter. Begge synger altstemme i domkoret.

-Ja, det var meg som fikk mamma med. Jeg begynte i 2005 og så kom mamma året etter, sier Hanne Swatland. Hun har tidligere gått musikklinje på skolen og det var da hun kom i kontakt med Kristiansand Domkor.

En livsstil

-Jeg gikk på skole sammen med datteren til Andrew og Gill Wilder, sier Hanne Swatland. Dermed ble veien kort til koret for Hanne Swatland.

-Og mamma var en kjent entertainer og sanger på 60 og 70-tallet, så hun var ikke vanskelig å be. Hun har til og med vært i Se og Hør, forteller Hanne Swatland.

For Torhild Mosby er det et privilegium å få synge sopranstemme i Kristiansand Domkor. Å være med i kor er en livsstil, mener hun.

Torhild Mosby har vært med i sju år. Hun er sopran og for henne er koret blitt en del av livet.

-Koret er den viktigste faste aktiviteten jeg har utenom jobben. Det er utviklende og lærerikt, nærmest en livsstil. Jeg føler meg privilegert som synger sopran. Vi har en dirigent som er god til å høre oss og gi oss oppmuntringer. Å synge er krevende, men gøy, sier Mosby.

Aspiranter og veteraner

Karl Erik Langeland er tenor i koret. Det har han vært i snart tre år. For Langeland var det et stort skritt å bli tatt opp som sanger i domkoret.

-Jeg husker godt da jeg var til stemmeprøve hos Andrew Wilder. Jeg måtte synge alene for ham før en korøvelse. Jeg hadde så utrolig lyst til å være med. Da var det stort å få tommelen opp av Andrew, sier Langeland.

Karl Erik Langeland er relativt fersk, og er inne i sitt tredje år som tenor. For ham var det et stort skritt å bli tatt opp som sanger av dirigent Andrew Wilder.

Langeland beskriver de tre årene han har vært med som en fantastisk reise. Han har stor respekt for dirigenten og hans dyktighet.

-Jeg blir i godt humør av å synge i domkoret. Vi er en fin gjeng, synes jeg, som passer på hverandre. Men man må gå inn for oppgaven og være til stede mentalt når man synger, sier Langeland.

En virkelig veteran i bassrekka er Jan Ailmar Sørensen. Helt siden 1980 har han vært med i Kristiansand Domkor.

-Koret er en del av livet mitt og jeg har vært med på mye, sier Sørensen

BYLINE: Nils Erling Terjesen