Dirigenter

Kristiansand Domkors dirigenter og musikalske ledere

Marianne Sødal Misje, 2018-

Marianne Sødal Misje er født og oppvokst i Kristiansand.  Hun har kantoreksamen fra Norges Musikkhøgskole og diplomeksamen i kordireksjon fra Sibelius-Akademin i Helsingfors.
Hun har vært domkantor i Kristiansand Domkirke siden august 2018.
Fra 2007 til 2014 var hun dirigent og kunstnerisk leder for Kristiansand Solistensemble (Kilden).
Les intervju i Fædrelandsvennen i forbindelse med at hun tiltrådte som ny domkantor i 2018.

Andrew Wilder, 1996-2017

Andrew jpg

Andrew Wilder er født i 1954 og oppvokst i London. Wilder er utdannet på Durham   University som ‘Organ Scholar’ ved St.John’s College, med kandidateksamen og   ARCM diplom i konsertspill på orgel. Han har ettårig utdanning i pedagogikk ved   Cambridge University, hvor han også tok ARCO diplom i orgelspill og kirkemusikk.

Etter syv år som kantor ved St.Michael’s Church, Bishops Stortford og freelance dirigent, solist og pedagog, flyttet han med sin familie til Eydehavn som kantor i Austre Moland prestegjeld. Videre ble han kantor i Barbu, Arendal inntil 1990 da han ble ansatt som domkantor II i Tønsberg.

Andrew Wilder ble ansatt som domkantor i Kristiansand fra 1996. Wilder har vært kursleder og instruktør for Norsk Kirkesangforbund og Musica Sacra. Som barytonsanger er han i dag også aktiv som medlem av Solistensemblet i Kristiansand.

I Kristiansand har Andrew Wilder stått for mange kirkemusikk-konserter med Kristiansand Domkor, Kristiansand domkirkes guttekor, felleskor, ulike orkestre og solister.
Andrew Wilder avsluttet sin tjeneste som domkantor og dirigent for domkoret i 2017 da han gikk av med pensjon.
Wilders siste store fremføringer som dirigent for domkoret  var J.S. Bachs messe i h-moll (med Barokkanerne) og G.F. Händels Messias. Wilder har vært en svært inspirerende og faglig meget dyktig dirigent for koret i 21 år.

Bjarne Sløgedal, 1952-1996

338162

Bjarne Sløgedal startet koret under navnet Kristiansand Domkirkes Motettkor i 1952 og fortsatte til 1996 da han gikk av med pensjon som domorganist i Kristiansand Domkirke.

Organisten, komponisten og dirigenten Bjarne Sløgedal ble født i Finsland i Vest-Agder 13. juni 1927. Som 13-åring startet han med å samle folketoner. Flere hundre komposisjoner og arrangement har Sløgedal laget i løpet av disse årene. En del av hans orgelkomposisjoner spilles ofte internasjonalt.

I Norge er han mest kjent som initiativtaker og kunsternisk leder for De Internasjonale Kirkefestspill i Kristiansand fra 1971 – 1996, og som organist, komponist og dirigent. Han var ansatt som dormorganist i byen fra 1951 – 1996, og startet den gang Kristiansand Domkirkes Motettkor. Han utviklet koret til stor anerkjennelse både i Norge og internasjonalt. I flere år på 60- tallet vant koret Skandinaviske kor-konkurranser. Som organist og dirigent har han holdt konserter i en rekke land i Europa, Israel og USA, og fikk glimrende kritikker i internasjonal presse. Utdannelsen i orgelspill, direksjon og komposisjon har Sløgedal fra Musikkonservatoriet i Oslo, Kongelig Konservatorium i Haag, samt fra Juilliard School of Music, New York.

Bjarne Sløgedal har fått mange priser og utmerkelser, blant annet Ridderkorset av første klasse av St. Olavs Orden.

Kristiansand Domkor under ledelse av Andrew Wilder hyllet den gamle dirigenten med å gi ut en egen CD til hans 80 års dag i 2007. Koret sang inn 17 av hans sanger med Sløgedals arrangementer og komposisjoner. CD; STORLEG GLED ME OSS. Utvalgte sanger av komponist Bjarne Sløgedal.

Bjarne Sløgedal døde 3. februar 2014