tre kor

Korkunst av høy klasse

Lørdag kveld den 5. november var det stor korkonsert i Domkirken, en verdig og høytidelig markering av kvelden før Allehelgensdag. Tre kor hadde satt hverandre stevne: Prosjektkoret Via Vitae som vi har hatt gleden av å høre en rekke ganger tidligere i Domkirken, dertil Kristiansand Frikirkes Kammerkor og vårt eget Domkor – til sammen over 70 sangere. Alle tre korene står for kvalitet, og det ble tydelig for de fremmøtte denne kvelden. Programmet var satt sammen av utsøkte verk for kor, noen også med orgelakkompagnement. Tre dirigenter var i sving: Lars Kristian Håkestad Eliassen, Bodil Kvernenes Nørsett og domkantor Andrew Wilder. Som orgelakkompagnatør medvirket Gill Wilder, og domkantor Elsebeth Lütcherath fremførte en sonatesats av Mendelssohn både som et mellomspill og som et apropos til det preg av Allehelgen som konserten ellers hadde som gjennomgangstema.

Det ble fremført musikk av John Tavener, Benjamin Britten, Gustav Holst og Egil Hovland, og som kveldens hovedverk var Messe for dobbeltkor av den sveitsiske komponisten Frank Martin (1890-1974) – et betagende og svært krevende verk. Fremførelsen var storartet og betagende. Så tette og fyldige korklanger er sjelden kost, og for undertegnede var dette første møte med en messe som gjorde dypt inntrykk. Jeg har lyst til å skyte inn at jeg i dagene før denne konserten var i Trondheim og besøkte vår nasjonalhelligdom Nidarosdomen på en rekke konserter, blant annet også med Nidaros domkor. Denne konserten i Kristiansand Domkirke står ikke på noen måte tilbake for det jeg opplevde i Nidarosdomen.

Det kunne vært mange fler i kirken denne kvelden. Et sørlandsk grisevær av det sjeldne slaget er åpenbart noe av forklaringen. Det stunder mot adventstid om ikke lenge, og tilbudet på konserter i denne tiden er stort, både i kirken og i Kilden. Jeg har lyst til å oppfordre og utfordre særlig Domkirken menighet, og alle de andre menighetene i byen, til å planlegge litt i denne sammenheng. Søndag 18. desember, fjerde søndag i advent, fremfører Domkoret med orkester selveste Juleoratoriet av Johann Sebastian Bach. Hold av denne dagen, og la denne konserten få førsteprioritet blant alle førjulskonsertene. Denne konserten er den minst kommersielle av alle julekonsertene, og selvsagt blir det kvalitet over den. Og julestemning. Og barokk musikk-glede. Den femte evangelist kalles Bach, og derfor er Juleoratoriet viktig fremdeles.

Emil Otto Syvertsen